• 2. semester,  Digitale Brugergrænseflader

    User test

    1. Brugertest – Cardsorting – A/B split test – First-Click – Thinkaloud 2. Øvelse – Gå i dybden med First-Click – Formålet med testen? At evalurere effektiviteten af links strukturen på en hjemmeside (Herunder navigation, for at se hvordan brugere bevæger sig rundt på siden og hvordan de udfører forskellige task)   – Hvordan foretages testen? Man tester på en person, for at se hvad det første klik er i den pågældende task. Testen kan udføres på en funktionel hjemmeside, prototype eller wireframe.   – Hvilke roller i pågældende test skal besættes? Det kan gøres af én person, hvor en anden observerer.   – Hvilket antal testdeltagere anbefales? En testbruger…

  • 2. semester,  Digitale Brugergrænseflader

    UI og UX

    1. UI – Interface, brugergrænseflade. Brugergrænsefladen som ses af brugeren 2. UX – Hvordan brugeren oplever hjemmesiden – Ved at benytte IA, user test, dybdegående research og personaer, sikrer man sig en god brugeroplevelse 3. Usability – Usability = anvendelighed – Er siden nem at navigere på? Tager hierarkiet hensyn til brugerens behov? Er brugeren tilfreds? – Usability er defineret ved 5 parametre: Learnability (Hvor nemt er det for brugeren af udføre grundlæggende opgaver ved første besøg?) Effienciency (Hvor hurtigt kan brugeren udføre en task?) Memorability (Genkendes designet og er det nemt at genskabe færdigheder, når brugeren vender tilbage til sitet efter noget tid?) Erros (Hvor mange fejl begår brugeren?…

  • 2. semester,  Digitalt Indhold

    Data 2

    1. Podcast – Blive bedre til at hjælpe hinanden og fokuserer på værdifulde relationer – Hvordan arbejder IKEA med databaseret salg og marketing? Visuel rød tråd, dialog globalt og lokalt, involverer andre allerede i startfasen (kom godt fra start). – Kundeindsigt: forstå kunderne. – ca. 11 mio. Besøgende i de fem varehuse – Primær målgruppe, afspejler lokalområdet (dk-niveau, demografiske forhold = økonomi, børn osv.) – Baseret på på demografiske forhold, men de har også en global undersøgelse til helt andre indsigter (brugerne følges og interviewes over en længere periode) – Interviewet: life at home. De prøver at lave løsninger ud fra disse svar – Homevisits: ét emne. – IKEA besøger…

  • 2. semester,  Digitale Brugergrænseflader

    Business Model Canvas

    – Den indeholder 9 building blocks: 1. Partnere 2. Aktiviteter 3. Værdifaktorer 4. Kunderelationer 5. Kunderne 6. Ressourcer 7. Vejen til kunderne 8. Omkostninger 9. Indtægter – Klasseøvelse (brug business model canvas på et selvvalgt firma) TOMS

  • 2. semester,  Digitalt Indhold,  Projekter, D.I.

    Projekt 1 – Tendo

    Vi startede ud med.. at Sofie W. fra Tendo præsenterede sit firma for klassen og vi fik udleveret projektbeskrivelsen. Projektplanen var det første der skulle afleveres, så den gik vi igang med at udarbejde med det samme. Sideløbende med projektplanen brugte vi meget tid på at lave dybdegående research, som også skulle bruges til den workshop vi havde onsdag d. 5 september. Onsdag d. 5 september havde vi.. workshop. Workshoppen omhandlede de to første faser af Design Thinking: Discovery og Interpretation. Vi lærte en ny form for idégenerering og arbejdede i mindre grupper, hvor vi udvekslede vores personlige research. Researchen tog vi derefter med tilbage i vores projektgruppe og samlede op. I…

  • 2. semester,  Digitalt Indhold

    SCRUM

    1. ØVELSE – SCRUM PLAY (I grupper af 4 personer, vælg en SCRUM master – det blev mig)   Step 1 – Backlog Step 2 – Prøv at estimere delene i backlog i S, M og L Step 3 – Der er i alt 3 sprints. Sprint 1: Spring planning (analyse/læring) Sprint 2: The sprint, bygge (10 minutter) Sprint 3: the sprint review (5-10 minutter) Step 4 – Salgspitch og votering Step 5– SCRUM og læring VORES BY VANDT!

  • 2. semester,  Digitalt Indhold

    Kommunikation på flere platforme

    1. Transmedia storytelling – Robert Pratten 2011, ”Transmedia storytelling is telling a story across multiple media and preferably, (…) with a degree of audience participation interaction or collaboration.” – The old world vs. the new world (ser vi det idag?) 2. Hvorfor bruge transmedia storytelling? – Persuasion: transmedia storytelling er den mest fundamentale og immersive form for kommunikation (hjerner engageres på intuitivt, sensorisk og udøvende niveau) – Audience connection: transmedia strategier skaber indgangssteder – Financial impact: transmedia storytelling omdefinerer ROI (udvider holdbarhedstid, skaber værditilvækste IP-aktiver og tilhørende indtægtsstrømme) 3. Crossmedia – samme stykke indhold på flere forskellige medier

  • 2. semester,  Digitalt Indhold,  Workshop, D.I.

    Design Thinking Workshop – Insights & ideation

    1. ØVELSE 1– Skriv individuelt jeres gruppes fundne research om TENDO. Del jer herefter op og forklar til de andre grupper hvad i er kommet frem til (noter alles informationer)   2. How might we – Sikre forbindelsen mellem research og ideudvikling – Vær helt skarp på hvad du vil opnå med projektet – Direkte forbindelse til ideerne, som besvarer spørgsmålene 3. Statement – Et statement artikulerer problemet med de følelser der er tilknyttet (brugerens behov) 4. ØVELSE 2 – Lav et statement afledt af brugerens behov (user, need, insight), brainstorm på udviklingsspørgsmål, udvælg 2-3 spørgsmål i kan bruge til idégenerering 5. ØVELSE 3 – Idégenerering ud fra How might we.…

  • 2. semester,  Digitalt Indhold

    Forretningsmodeller

    1. Overblik over forskellige forretningsmodeller – salg, mægler, annoncering, online værktøjer, abonnement, affiliate, salgsunderstøttelse, interessent håndtering, videndeling, udvikling, fællesskabsorienteret platforme   2. Gruppeøvelse Salg: Léhof.dk Gode ting: – Personlig webshop med skriv fra ejeren, som både er designeren, syersken, den der pakker og håndterer ordre. – Har “åbnet op” for menuen, ved at have billeder sammen med kategorierne så det bliver mere personligt og åbent – Har sit nummer stående i venstre øverste hjørne hele tiden – Har trustpilot score stående øverst – Uhøjtidelig (billedet af hende selv) – Har en underside om “hvorfor” hun har denne webshop – Tydelig søgefunktion – God landingpage – Brødkrummer Dårlige ting: – Man kan…

  • 2. semester,  Digitalt Indhold

    Data 1

    Vi fik til opgave at udvælge en virksomhed og finde ud af, hvilke data virksomheden indsamler om os. Ud fra dette, skulle vi individuelt lave noget datavisualisering og til sidst sammensætte det til en hel samlet grafik i en gruppe. Min gruppe valgte at undersøge Netflix.com og lave datavisualisering med informationer fra alexa.com. Jeg undersøgte ‘upstream sites’ som viste hvilke sider brugerne har besøgt lige inden de er gået på Netflix. Her var størstedelen under kategorien ‘others’ hvor jeg går ud fra, at det er brugere der er klikket direkte ind på Netflix.com. (Godt for Netflix) På billedet herunder kan vores samlede datavisualiseringer ses I denne time så vi også…