Visualisering

Typhography

Typografiens oprindelse går helt tilbage til 25.000 år f.Kr og former og tegninger repræsenterede et ord eller betydning

1. Tidlige alfabeter
– Fønikisk– 1000 år f.Kr.
– Græsk – Hver bogstav får et navn, så man danne et ord
– Romersk – Starten på det vi bruger I dag – lavet ud fra græsk

2. Manuskripter
– Manu = Hånd
– Bøger blev håndlavet i hundrede år
– Lavet af munke med religiøst formål og var meget dyre

3. Printing Press
– Johannes Gutenberg opfandt print pres i midten af det 15. Århundrede
– Bogstaver blev organiseret i blokke af tekst
– Brugt til at producere bøger i store mængder

4. Hvorfor er det vigtigt for multimediedesignere?
– Valget af font udtrykker følelser omkring et ord
– Det tydeliggør det budskab vi gerne vil sende til modtageren

5. Fonts
– X-højde: Højden af hvert lower-case bogstav
– Hver font kan have sin egen x-højde, hvilket betyder, at man ikke nødvendigvis kan bruge samme pt-definition til hver font i sit design. 120pt Arial er ikke det samme som 120pt Times New Roman.
– Ligatur: FFff ft, bogstaver som ligner hinanden eller er ens vil blive trykt som én enhed.
– Serif: Normalt vil serif blive brugt til print, fordi det er lettere at læse. Læsbarhed kommer af de små fødder og streger serif-fonten har, hvilket gør det nemmere at koble bogstaver sammen får øjet.
– Sans serif: Normalt vil sans serif blive brugt til web/skærme, da de ikke har fødder, hvilket får bogstaverne til at følge pixelsene, som skærmbilledet er dannet af.
– Fonts bruges til at kommunikere “tone of voice” -> SHOUTING!!, Enjoying, Instructing, etc.


6. Alignment
– Leading: Afstand mellem hver linje
– Tracking: Afstand mellem alle bogstaver og ord
– Kerning: Afstand mellem ét bogstav og de bogstaver omkring dem
– CPL: Characters Per Line -> 60-75 CPL er optimalt til større skærme -> 30-45 CPL er optimalt til mobil-skærme
– Centreret, højrestillet, venstrestillet, lige margen (Som udgangspunkt er centreret værst, da læsbarheden kompliceres ved at teksten hopper og man skal finde ud af, hvordan sætningerne hænger sammen)
– Højrestillet kan bruges i design
– Venstrestillet er bedst til almindelig tekst, som skal læses
– Lige margen gør læsbarheden høj, men kun i mindre blokke eller kolonner.
– Lige margen: Problemet med dette kan være “rivers”, som opstår når teksten bliver strukket for at gøre det lige. “Rivers” er whitespace mellem ord på flere linjer, som kan danne en å-lignende streg, som kan distrahere øjet og fjerne flowet i læsningen.

Filer:
ONLINE:Typography på visualisering blog
ONLINE: https://www.fontshop.com/glossary
FRONTER: Designing for the web – Part 3 Interaction design – pp.98-109
LINK: https://www.fontshop.com/glossary
BOG GDS: Typography – CH.3

Reflektion:
Jeg vidste allerede lidt i forvejen om hvor vigtigt det er, at vælge de rigtige typografier som multimediedesigner. Det er dét som udtrykker følelserne ved forskellige ord og som forstærker budskabet til modtageren. Alignment har vi allerede haft en del om på første semester, men det er altid godt at få genopfrisket det.